Bespreking casus:
Voor mens en medemens moest ik 3 casussen bekijken, 1 daarvan moest ik bespreken. Ik heb gekozen voor deze casus:
Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?
Ik vind dit rechtvaardig als de leerlingen een goede reden hebben om het later in te dienen. Als die leerling ziek geweest is en in het bezit is van een doktersbriefje zie ik geen enkel probleem. Als de leerling door persoonlijke problemen of technische problemen zijn of haar taak niet kon indienen vind ik dat ook geen probleem als er vooraf met de docent gecommuniceerd werd. Als de docent verwittigd werd, en als de docent akkoord ging met het verlaten van de deadline vind ik dat daar niets op gezegd kan worden. Ik heb er wel een probleem mee als er later wordt ingediend zonder te verwittigen. Ik vind niet dat die leerlingen een nul moeten krijgen, maar ik vind wel dat de docent er rekening mee moet houden. Ik zou zeggen dat leerlingen die te laat indienen maximum de helft van de punten kunnen verdienen (10 op 20). De leerlingen hebben dan hun uiterste best gedaan voor een 8 op 20. Het zou al perfect moeten zijn om dan nog een 10 te hebben. Ik denk dat leerlingen die dat tegenkomen de volgende keer zeker in orde zullen zijn met hun werkje. Als leerkracht ben je dan rechtvaardig omdat je niet direct een 0 geeft. Ik denk dat leerlingen kijken naar wie er te laat ingediend heeft. Bij een leerling die heel goede punten haalt en altijd op tijd is zal de docent het raar vinden dat ze nu niet op tijd heeft ingediend. ik denk dat de docent zal zoeken naar oorzaak. Als hij of zij het werkje dan toch nog binnenkrijgt denk ik niet dat die leerling een puntenvermindering zal krijgen. De docent zal er de leerling wel eens op aanspreken.
Dit vind ik ook omdat mensen die hun taken te laat indienen een minder goed punt moeten krijgen, maar ook niet bepaald een 0. Wat ik wel vindt dat zou moeten gebeuren is dat men per dag dat men te laat is een aantal procent moet aftrekken van het uiteindelijke resultaat. Ook dat men na een week bijvoorbeeld een 0 kan krijgen voor die taak.
BeantwoordenVerwijderenIk ben akkoord Tabitha
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Jeremy