maandag 7 januari 2013

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Vierde idee van Paul Verhaeghe:

Voor richtingen zoals letteren, Geschiedenis en Filosofie zouden studenten meer moeten betalen.


Ik ga hier niet mee akkoord. Ik vind dat onderwijs moet aangeboden worden aan dezelfde prijs. Het inschrijvingsgeld zou in iedere richting hetzelfde bedrag moeten zijn. Kortingen voor grote gezinnen of vermindering voor alleenstaande ouders vind ik wel goede ideeën. Waarom zou men meer moeten betalen voor letteren, geschiedenis en filosofie? Waarom zouden deze richtingen meer waard zijn dan een opleiding voor leerkracht? Ik heb niets tegen deze richtingen maar ik begrijp meneer Verhaeghe niet goed. Stel dat iemand dit wil studeren die uit een minder gesteld gezin komt. Een gewone richting is al duur, laat staan dat deze richtingen nog duurder zouden worden. Onderwijs moet betaalbaar zijn voor iedereen.  Ik denk dat meneer Verhaeghe zegt dat deze opleidingen duur moeten worden omdat hij zelf in die sector aanwezig is. Moest hij een opleiding voor leraar gevolgd hebben zou hij dit niet over deze richtingen zeggen, hij zou er minder voeling mee hebben dan. Dat is mijn mening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten