maandag 7 januari 2013

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Derde idee van Paul Verhaeghe:

Wij als mensen zullen de oorzaak van een probleem nooit naar ons toe trekken. De schuld ligt bij de anderen. We zullen situaties dan ook zodanig verdraaien dat we de oorzaak bij anderen zullen leggen. Hierdoor raken wij sneller depressief. Dit is ook de oorzaak waardoor meer en meer mensen met ADHD te kampen krijgen.


Ik ga niet akkoord met deze stelling. Ik vind dat dit ook afhangt van persoon tot persoon. De ene persoon zal zijn schuld goed kunnen toegeven, anderen zullen de oorzaak niet bij zichzelf zoeken maar bij iemand anders. Dit hangt af van persoon tot persoon. Paul Verhaeghe veralgemeent te veel. Het is niet omdat die ene persoon dat wel doet dat anderen dat ook zullen doen. Ik denk ook niet dat we daarom sneller depressief zullen raken. Ik snap ook niet wie sneller depressief raakt: de persoon die de schuld bij iemand anders legt of de mensen die rapper de schuld bij zichzelf zoeken. Ik denk dat het het tweede is. Sommige mensen trekken zich snel problemen aan, die mensen zullen gevoelig zijn en kwetsbaar. Andere mensen kunnen goed met problemen om, dit is alweer een voorbeeld van hoe mensen verschillend zijn. Ik zie ook het verband niet tussen ADHD en de schuld van problemen bij anderen leggen. Misschien dat mensen die de oorzaak van problemen bij iemand anders leggen sneller ADHD hebben. Ik weet dat ik niet akkoord ga met deze stelling maar ik vind het moeilijk om mijn mening te verwoorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten