zondag 13 januari 2013

Mensen en lijden: 'Oscar et la dame rose'

Hallo iedereen

Ik heb gekeken naar 'Oscar et la dame rose'. Waarover gaat de film? Wel de film gaat over Oscar, een jongen van 10 jaar, die zwaar ziek is. Hij ligt in het ziekenhuis en hoopt daar te genezen. Op een dag moeten zijn ouders op gesprek bij de dokter. De dokter verteld aan de ouders dat Oscar uitbehandeld is. Oscar was het gesprek aan het afluisteren, zo kwam hij te weten dat hij niet meer lang te leven heeft. Hij is boos op zijn ouders omdat ze er niet over willen praten met hem. In het ziekenhuis komt hij in contact met Rose, een pizzabezorgster. Hij sluit vriendschap met haar. Rose is een vrouw die recht voor de raap is, ze zegt wat ze denkt en dat aprrecieerd Oscar. Rose bedenkt een spel waarbij hij zijn hele leven in 10 dagen kan beleven. Hij beleeft alle hoogtepunten van zijn leven in 10 dagen. Hij wordt verliefd in de puberteit, trouwt als hij een twintiger is en dan wordt hij langzaam ouder. Als hij in de puberteit zit schrijft Oscar brieven naar God. Hij doet zijn best om zijn gevoelens te verwoorden. Aan de hand van die brieven weten zijn ouders en de dokter dat hij beseft dat hij ernstig ziek is.

Ik vind deze film heel aangrijpend. De film toont de harde realiteit over kanker. Het zijn niet enkel oudere mensen die kanker krijgen, ook jonge mensen en kinderen krijgen hiermee te maken. Ik vind Oscar een heel moedige jongen omdat hij tijdens zijn laatste dagen probeert om er het beste van te maken. Rose is een vrouw met een ruwe bolster maar ze is heel gevoelig. Ze begeleidt Oscar tijdens zijn laatste dagen en komt ook in contact met zijn ouders. Ik vind deze film een aanrader om te bekijken!




vrijdag 11 januari 2013

Mens en medemens

Hoi iedereen

Ik wil gewoon eventjes melden dat mijn stiefzus 'Valérie Verougstraete' werkt voor het Rode Kruis van Canada. Ze is gestationeerd in Haïti, ze helpt er om het land opnieuw op te bouwen na de aardbevingen in 2010. Ze heeft een hele boeiende job waarbij ze veel contacten heeft met de lokale mensen. Ze heeft er al verschillende periodes gezeten (Om de zoveel maand komt ze naar huis voor een paar weken). Volgende week komt ze naar huis, dan kan ze alles in geuren en kleuren vertellen.

De vrouw in het midden is Valérie.


Groetjes

Jeremy

Mens en zingeving

Ik heb de PKG-schaal ingevuld. Ik kan het resultaat niet goed verwoorden. Ik weet niet wat ik moet denken van mezelf. Kan iemand me helpen?

woensdag 9 januari 2013

Kerstproject school

Op vrijdag 21 december was er een kerstproject voor de studenten van werkplekleren. Deze 'viering' ging door in een kerk in Kortrijk. Er werden liederen gezongen onder leiding van de docent van muziek. We zaten ook samen met de werkplekgroep. We kregen de opdracht om oudere mensen te bezoeken. We moesten een babbeltje slaan met de meneer of mevrouw die we moesten bezoeken. Ik ging samen met Fayza en Tabitha naar een vrouw van 76 jaar. Ze was heel tevreden met ons bezoek. Ik vond het een gezellige babbel. De vrouw vertelde ons over haar leven (ze heeft 5 kinderen, 10 kleinkinderen en 3 achterkleinkinderen). Ze vertelde ons dat ze zeker niet eenzaam is omdat haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen vaak op bezoek komen. Ik vond het heel leuk om op bezoek te gaan bij iemand die ik niet ken. Ik voelde dat de vrouw het apprecieerde, dat gaf me een goed gevoel. Toen we terug in kerk kwamen waren er nog een paar leerlingen die voorlazen. Daarna plaatsten we met alle leerlingen nog een kaarsje vooraan in de kerk. Op het einde van de viering kregen we allemaal een koek en warme chocolade melk. Het was een aangename, warme namiddag. Zeker voor herhaling vatbaar!

Jeremy

maandag 7 januari 2013

Mens en natuur

Uiteenzetting van professor Tim Jackson



Professor Tim Jackson haalt aan dat we te vaak bezig zijn met de groeiende economie en dat we te weinig bezig met de natuur. De natuur is er erg aan toe. De politieke leiders in de wereld doen hier te weinig aan. Ze zijn enkel bezig met de economie van hun land. Ze willen beter doen dan de andere grote landen om zo hun positie in de wereld te verbeteren en hun macht uit te breiden. We blijven maar stoffen uit de grond halen zoals olie, zonder erbij na te denken dat op een dag alle bronnen uitgeput zijn. We moeten voorzichtig omspringen met alle grondstoffen omdat er niet voor eeuwig in de grond zitten. Wij als mens willen altijd meer en meer, we hebben een enorme drang om te kopen! We houden te weinig rekening met het milieu en de natuur. We moeten minder materialistisch leven, we moeten een meer eenvoudig bestaan hebben want anders gaat onze wereld kapot. Jackson hoopt dat alles goed komt. Hij leeft vanuit een goede portie hoop. Hij noemt nadelen op van de groeiende economieën: het omhakken van de regenwouden, het lozen van olie in de zee, toename van natuurrampen. Om de wereld te helpen en te redden moet er niet 1 verandering maar verschillende veranderingen gebeuren. We moeten eerst en vooral naar onszelf kijken en onze eigen ecologische voetafdruk. Iedere mens die in luxe leeft moet wat minderen. Samen minderen betekent al een grote stap vooruit. Wij leven op de nek van de mensen die arm zijn in Afrika, Azië, Zuid-Amerika... Door ons decadent gedrag zitten zij met de miserie, want het is in die continenten dat de opwarming van de aarde het meest toeslaat (oogsten die mislukten door droogte of overvloedige regen, natuurrampen...). We moeten dringend iets doen! DRINGEND!

Mens en natuur

Hoe groen ben ik?


Ik hou enorm van de natuur. Mijn ecologische voetafdruk ligt onder dat van de gemiddelde Belg. Mijn ecologische voetafdruk bedraagt 6,2 hectare, de voetafdruk van de gemiddelde belg bedraagt 8 hectare. Als belg doe ik het goed! Ik zit wel ver boven het gemiddelde van een Afrikaan en juist boven het gemiddelde van een Duitser! Elke inwoner van de planeet aarde heeft recht op 1,8 hectare. Daar zit ik dus ver boven. Als we les hebben in Kortrijk probeer ik zoveel mogelijk met de bus te komen. Als ik naar de werkplekschool moet in Aalbeke ga ik altijd met de wagen omdat het een slechte busverbinding is. Ik ga 3 dagen per week met de auto naar de voetbal dus ik heb regelmatig de auto nodig. Als ik op vakantie ga neem ik de trein, de wagen of het vliegtuig. Dit hangt af van de bestemming, meestal neem ik de wagen (naar Oostenrijk). Ik weet dat dit veel verbruikt maar anders geraak je niet ter plaatse. Ik ga ieder jaar naar Oostenrijk voor de prachtige natuur, om tot rust te komen. Mijn attitude is groen, mijn gedrag iets minder. Ik denk heel vaak aan het milieu: thuis sorteer ik, hebben we een grote tuin met veel bomen, doe ik het licht niet onnodig aan... Voor mij is ecologisch zijn het moeilijkst als we op vakantie gaan: het transport is niet goed voor het milieu. Eenmaal ik in de natuur ben kom ik volledig tot rust, voor mij zijn de vakanties in Oostenrijk in de bergen de beste vakanties die ik al gehad heb. Die prachtige natuur, de vriendelijke mensen... Dat is leven! Ik ben een vleeseter, vleeseters hebben een grotere ecologische voetafdruk. Ik weet dat ik dit niet kan veranderen omdat ik te graag vlees eet. Ik rijd graag met de wagen, daarom kom ik al makkelijker met de wagen naar school. Ik kan in de toekomst mezelf verplichten om de bus te nemen naar school, zo ben ik iets beter voor het milieu.

Mens en lijden

Is er leven na de dood?


Ik denk het wel. Ik ben er van overtuigd dat er iets moet zijn na de dood, ik weet wel niet wat. Soms zit ik er mee dat als ik dood ben ik in een grote, lege, zwarte ruimte zit. Zonder iets. Ik hoop dat er iets is in de vorm van ander leven. Na de dood van mijn papa ben ik er soms mee bezig waar hij zit. Ik hoop dat we in de vorm van een dier terugkeren op aarde. Ik denk dat mensen meer moeten nadenken over het leven na de dood. Ik denk dat mensen daar te weinig bij stilstaan. Ik weet van mezelf dat ik schrik heb om te sterven. Het idee dat er niets meer is maakt me bang.

Mens en medemens

Bespreking casus:


Voor mens en medemens moest ik 3 casussen bekijken, 1 daarvan moest ik bespreken. Ik heb gekozen voor deze casus:


Taken te laat indienen

Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.


Is dit rechtvaardig?


Ik vind dit rechtvaardig als de leerlingen een goede reden hebben om het later in te dienen. Als die leerling ziek geweest is en in het bezit is van een doktersbriefje zie ik geen enkel probleem. Als de leerling door persoonlijke problemen of technische problemen zijn of haar taak niet kon indienen vind ik dat ook geen probleem als er vooraf met de docent gecommuniceerd werd. Als de docent verwittigd werd, en als de docent akkoord ging met het verlaten van de deadline vind ik dat daar niets op gezegd kan worden. Ik heb er wel een probleem mee als er later wordt ingediend zonder te verwittigen. Ik vind niet dat die leerlingen een nul moeten krijgen, maar ik vind wel dat de docent er rekening mee moet houden. Ik zou zeggen dat leerlingen die te laat indienen maximum de helft van de punten kunnen verdienen (10 op 20). De leerlingen hebben dan hun uiterste best gedaan voor een 8 op 20. Het zou al perfect moeten zijn om dan nog een 10 te hebben. Ik denk dat leerlingen die dat tegenkomen de volgende keer zeker in orde zullen zijn met hun werkje. Als leerkracht ben je dan rechtvaardig omdat je niet direct een 0 geeft. Ik denk dat leerlingen kijken naar wie er te laat ingediend heeft. Bij een leerling die heel goede punten haalt en altijd op tijd is zal de docent het raar vinden dat ze nu niet op tijd heeft ingediend. ik denk dat de docent zal zoeken naar oorzaak. Als hij of zij het werkje dan toch nog binnenkrijgt denk ik niet dat die leerling een puntenvermindering zal krijgen. De docent zal er de leerling wel eens op aanspreken.

Mens en zingeving

Wat is geloven? Wie of wat geeft zin aan mijn leven?


Ik geloof in God maar niet in die mate dat ik elke zondag de mis bijwoon. Soms zal ik er wel eens bij stilstaan, dan zit ik met vragen als: wie is God? Waar kan je hem zien? Het beheerst mijn leven niet. Ik ga naar dopen, begravingen, herdenkingsdiensten, maar daar houd het op. Ik geloof in mensen die dicht bij mij staan. Ik geloof in mijn vriendin, mijn vrienden, mijn mama, mijn zus, mijn familie... Dat zijn personen die ik vertrouw en graag zie. Ik geloof in hun doelen, ik geloof in wie ze echt zijn. Ik geloof in mezelf. Ik probeer positief in het leven te staan en dat begint bij geloven in jezelf. Als je jezelf vertrouwen heeft lukt alles veel beter.


De persoon die het meeste zin geeft aan mijn leven is mijn vriendin, Ulrike. Ze staat altijd voor mij klaar en met haar voel ik me perfect gelukkig, ze heeft me een reden om gelukkig te leven. Mijn beste vriend Geoffrey heeft ook zin aan mijn leven, met hem maak ik constant plezier. Mijn ouders en familie geven mij ook zin in het leven, zij staan altijd voor mij klaar en helpen mij waar nodig. Ik vind dat een belangrijke steun om gelukkig te leven, weten dat er mensen zijn bij wie je terecht kunt.

Mens en zingeving

Wat is geluk voor mij?


Geluk kan in kleine zaken zitten. Ik vind dat je niet iets moet winnen om geluk te hebben. Ik ben blij dat ik iedere dag gezond mag opstaan. Ik ben blij dat ik tot nu geen zware kwetsuren of ziekten heb gehad. Dat is voor mij ook een deel van geluk. Ik ben heel gelukkig met mijn vriendin Ulrike, zij zorgt ervoor dat ik me heel goed voel. Ik heb een goede thuissituatie, ik word thuis elke dag goed opgevangen, er staat altijd iemand klaar voor mij als het moeilijk gaat (vriendin, vrienden, mijn mama). Als je iets wint heb je ook geluk. Ik speel iedere week met Euro Millions. Zonder geluk win je niets dus voor zo'n zaken heb je geluk nodig. Mensen die zwaar ziek zijn en genezen hebben in mijn ogen ook geluk. Dat is heel positief bedoelt. Mensen die heel zwaar ziek geweest zijn en op het randje zitten tussen leven en dood zijn heel gelukkig als ze het kunnen navertellen. Die mensen zijn dankbaar dat ze het geluk hebben om te leven. Geluk is iets heel mooi, voor mij is het een houvast als het wat minder gaat.

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Vierde idee van Paul Verhaeghe:

Voor richtingen zoals letteren, Geschiedenis en Filosofie zouden studenten meer moeten betalen.


Ik ga hier niet mee akkoord. Ik vind dat onderwijs moet aangeboden worden aan dezelfde prijs. Het inschrijvingsgeld zou in iedere richting hetzelfde bedrag moeten zijn. Kortingen voor grote gezinnen of vermindering voor alleenstaande ouders vind ik wel goede ideeën. Waarom zou men meer moeten betalen voor letteren, geschiedenis en filosofie? Waarom zouden deze richtingen meer waard zijn dan een opleiding voor leerkracht? Ik heb niets tegen deze richtingen maar ik begrijp meneer Verhaeghe niet goed. Stel dat iemand dit wil studeren die uit een minder gesteld gezin komt. Een gewone richting is al duur, laat staan dat deze richtingen nog duurder zouden worden. Onderwijs moet betaalbaar zijn voor iedereen.  Ik denk dat meneer Verhaeghe zegt dat deze opleidingen duur moeten worden omdat hij zelf in die sector aanwezig is. Moest hij een opleiding voor leraar gevolgd hebben zou hij dit niet over deze richtingen zeggen, hij zou er minder voeling mee hebben dan. Dat is mijn mening.

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Derde idee van Paul Verhaeghe:

Wij als mensen zullen de oorzaak van een probleem nooit naar ons toe trekken. De schuld ligt bij de anderen. We zullen situaties dan ook zodanig verdraaien dat we de oorzaak bij anderen zullen leggen. Hierdoor raken wij sneller depressief. Dit is ook de oorzaak waardoor meer en meer mensen met ADHD te kampen krijgen.


Ik ga niet akkoord met deze stelling. Ik vind dat dit ook afhangt van persoon tot persoon. De ene persoon zal zijn schuld goed kunnen toegeven, anderen zullen de oorzaak niet bij zichzelf zoeken maar bij iemand anders. Dit hangt af van persoon tot persoon. Paul Verhaeghe veralgemeent te veel. Het is niet omdat die ene persoon dat wel doet dat anderen dat ook zullen doen. Ik denk ook niet dat we daarom sneller depressief zullen raken. Ik snap ook niet wie sneller depressief raakt: de persoon die de schuld bij iemand anders legt of de mensen die rapper de schuld bij zichzelf zoeken. Ik denk dat het het tweede is. Sommige mensen trekken zich snel problemen aan, die mensen zullen gevoelig zijn en kwetsbaar. Andere mensen kunnen goed met problemen om, dit is alweer een voorbeeld van hoe mensen verschillend zijn. Ik zie ook het verband niet tussen ADHD en de schuld van problemen bij anderen leggen. Misschien dat mensen die de oorzaak van problemen bij iemand anders leggen sneller ADHD hebben. Ik weet dat ik niet akkoord ga met deze stelling maar ik vind het moeilijk om mijn mening te verwoorden.

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Tweede idee van Paul Verhaeghe:

We denken alleen maar aan ons zelf, we zijn egoïstische en corrupte wezens. De mens is zoals hij is en zal niet meer veranderen, dit zou wel eens het einde kunnen betekenen van onze geschiedenis.


Ik ben niet akkoord met deze stelling. Ik denk dat we inderdaad egoïstischer zijn dan vroeger. Ik denk ook dat we minder respect hebben voor elkaar maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen veranderen. Niet iedereen is gelijk, er zijn heel veel mensen die niet egoïstisch zijn. Mensen die zich iedere dag inzetten voor anderen, ik denk maar aan alle vrijwilligers in verschillende sectoren, medewerkers van humanitaire organisaties,... Natuurlijk zijn er ook 'slechte' mensen op deze planeet die egoïstisch en corrupt zijn maar om te zeggen dat dit het einde kan betekenen vind ik toch wat onnozel. We moeten positief denken en beginnen bij onszelf. Als iedereen zich inzet voor anderen of een poging doet kunnen we samen werken aan een betere  wereld. Ik vind dat Paul Verhaeghe een te negatieve kijk heeft op deze wereld. We moeten ons ook concentreren op zaken die wel goed zijn en die nog verder uitbouwen. Dan kunnen we werken aan negatieve zaken om die te verbeteren.

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe

Eerste idee van Paul Verhaeghe: 

Het neoliberalisme is als een ramp op maatschappelijk vlak. Hoe groter de inkomensverschillen, hoe meer mentale stoornissen er zullen zijn. Zoals tienerzwangerschap, agressie, drugs, pillen, kindersterfte...


Ik ga akkoord en niet akkoord met deze stelling. Ik ga akkoord omdat mensen die een lager inkomen hebben gevoeliger zijn voor problemen. Mensen die in armoede leven of juist niet hebben meer zorgen en kunnen mentaal kwetsbaarder zijn dan anderen. Eens de problemen starten is het moeilijk om er vanaf te raken omdat die mensen dan van het één in het ander sukkelen. Mensen in armoede leven hele dagen in angst omdat ze bang zijn dat ze niet zullen rondkomen. Als die mensen kinderen hebben zijn die kinderen heel kwetsbaar. Ze zitten in de laagste regionen van de sociale klasse, kunnen in contact komen met drugs, geweld... Die kinderen zullen het niet breed hebben en krijgen waarschijnlijk ook geen kansen om te studeren. En zo blijft het een vicieuze cirkel.
Ik ga niet akkoord met deze stelling omdat mensen met een laag inkomen een perfecte opvoeding aan hun kind kunnen geven. Ik ken zelf een paar rijkeluiskinderen die rot verwend zijn en niets van manier hebben. Ik ken rijke kinderen die drugs nemen en ik ken minder bedeelde kinderen waaraan je niet kan zien dat ze uit een lagere klasse komen. Het heeft veel te maken met de opvoeding die iemand gehad heeft en niet zozeer van hoe rijk iemand is.

Mens en medemens: Waarden

De waarde die ik heel belangrijk vind is: RESPECT

Ik vind dat er te weinig respect is in de wereld. In België moet er meer respect zijn voor elkaar op alle niveau's: buren tegen elkaar, op het voetbalveld, in de school, op het ministerie, op de weg... Eigenlijk moet je respectvol omgaan met iedereen. Op wereldvlak moet er meer respect zijn tussen de grote landen (Verenigde Staten, Rusland, China, Japan, Brazilië, Duitsland...). Als je naar het journaal kijkt hoor je enkel negatieve zaken: 'De relatie tussen China en Japan staat onder hoge druk', 'De Verenigde Staten waarschuwen Iran als ze kernwapens gebruiken',... Er wordt teveel aandacht besteed aan oorlog en problemen in andere landen. Ik vind dat ieder land eerst de problemen in hun eigen land moeten oplossen en ik vind ook dat ze zich meer moeten richten op problemen in de wereld die echt dringend zijn zoals de hongersnood en burgeroorlogen in Afrika. Dit zeg ik enkel om een voorbeeld te stellen want er zijn overal problemen, dan denk ik maar aan Syrië, Egypte, Congo... Ik denk dat alle problemen starten bij een gebrek aan respect voor elkaar. In deze landen zijn er burgeroorlogen. Mensen van hetzelfde ras en land die niet overeen komen en daarom elkaar uitmoorden. Zoiets vind ik schandalig. Ik zou ook graag eens terugkeren bij respect op het voetbalveld. Ik ben zelf een voetballer, voetbal is mijn leven. Voetbal moet een feest zijn... normaal toch! In Nederland is een scheidsrechter doodgeslagen omdat hij verkeerde beslissingen nam, waar gaat dit naar toe? Welke speler heeft het lef om een scheidsrechter agressief te benaderen? Een speler ZONDER respect! Ik was bedroefd toen ik het nieuws hoorde van die scheidsrechter. In West-Vlaanderen werd een paar weken geleden alle voetbalwedstrijden afgelast omdat de scheidsrechters staakten. Ze klaagden over een gebrek aan respect vanwege de spelers, trainers en supporters. Ik geef ze overschot van gelijk! De situatie is heel erg en er moet dringend wat aan gedaan worden! Dringend! Daarom roep ik op tot meer respect! Iedereen en overal, alle rassen! Met respect komen we heel wat verder!

Jeremy



Mens en lijden: Begrafenis van mijn papa


Op 11 oktober 2011 ben ik mijn vader verloren. Dit was voor mij een hele zwarte periode die me getekend heeft voor de rest van mijn leven. In de eerste week dat het gebeurd was moest ik allerlei zaken regelen: de begrafenis, verzekeringen afsluiten, alles regelen bij de bank... Tijdens de eerste weken heb ik geen tijd gehad om te rouwen, zelfs op de begrafenis was het nog steeds niet doorgedrongen wat er eigenlijk gebeurd was. Ik leefde verder op automatische piloot. Er zijn zoveel goede herinneringen die voor altijd bij mij blijven: vakanties naar Oostenrijk, de voetbal, met 2 naar tv kijken... Plots was alles weg. De begrafenis heb ik met behulp van de familie in elkaar gestoken. Tijdens het naar binnen dragen van de kist werd 'Hallelujah' van Jeff Buckley gespeeld. Tijdens het naar buiten dragen van de kist, op het einde van de mis, werd zijn lijflied gespeeld: 'Creep' van Radiohead. Dit zijn twee liedjes die voor altijd een invloed op mij zullen hebben wanneer ik er naar luister. Ze doen me terugdenken aan enerzijds alle gelukkige momenten en anderzijds aan het lijden bij zijn overlijden.