Tweede idee van Paul Verhaeghe:
We denken alleen maar aan ons zelf, we zijn egoïstische en corrupte wezens. De mens is zoals hij is en zal niet meer veranderen, dit zou wel eens het einde kunnen betekenen van onze geschiedenis.
Ik ben niet akkoord met deze stelling. Ik denk dat we inderdaad egoïstischer zijn dan vroeger. Ik denk ook dat we minder respect hebben voor elkaar maar dat wil niet zeggen dat we niet kunnen veranderen. Niet iedereen is gelijk, er zijn heel veel mensen die niet egoïstisch zijn. Mensen die zich iedere dag inzetten voor anderen, ik denk maar aan alle vrijwilligers in verschillende sectoren, medewerkers van humanitaire organisaties,... Natuurlijk zijn er ook 'slechte' mensen op deze planeet die egoïstisch en corrupt zijn maar om te zeggen dat dit het einde kan betekenen vind ik toch wat onnozel. We moeten positief denken en beginnen bij onszelf. Als iedereen zich inzet voor anderen of een poging doet kunnen we samen werken aan een betere wereld. Ik vind dat Paul Verhaeghe een te negatieve kijk heeft op deze wereld. We moeten ons ook concentreren op zaken die wel goed zijn en die nog verder uitbouwen. Dan kunnen we werken aan negatieve zaken om die te verbeteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten