zondag 13 januari 2013

Mensen en lijden: 'Oscar et la dame rose'

Hallo iedereen

Ik heb gekeken naar 'Oscar et la dame rose'. Waarover gaat de film? Wel de film gaat over Oscar, een jongen van 10 jaar, die zwaar ziek is. Hij ligt in het ziekenhuis en hoopt daar te genezen. Op een dag moeten zijn ouders op gesprek bij de dokter. De dokter verteld aan de ouders dat Oscar uitbehandeld is. Oscar was het gesprek aan het afluisteren, zo kwam hij te weten dat hij niet meer lang te leven heeft. Hij is boos op zijn ouders omdat ze er niet over willen praten met hem. In het ziekenhuis komt hij in contact met Rose, een pizzabezorgster. Hij sluit vriendschap met haar. Rose is een vrouw die recht voor de raap is, ze zegt wat ze denkt en dat aprrecieerd Oscar. Rose bedenkt een spel waarbij hij zijn hele leven in 10 dagen kan beleven. Hij beleeft alle hoogtepunten van zijn leven in 10 dagen. Hij wordt verliefd in de puberteit, trouwt als hij een twintiger is en dan wordt hij langzaam ouder. Als hij in de puberteit zit schrijft Oscar brieven naar God. Hij doet zijn best om zijn gevoelens te verwoorden. Aan de hand van die brieven weten zijn ouders en de dokter dat hij beseft dat hij ernstig ziek is.

Ik vind deze film heel aangrijpend. De film toont de harde realiteit over kanker. Het zijn niet enkel oudere mensen die kanker krijgen, ook jonge mensen en kinderen krijgen hiermee te maken. Ik vind Oscar een heel moedige jongen omdat hij tijdens zijn laatste dagen probeert om er het beste van te maken. Rose is een vrouw met een ruwe bolster maar ze is heel gevoelig. Ze begeleidt Oscar tijdens zijn laatste dagen en komt ook in contact met zijn ouders. Ik vind deze film een aanrader om te bekijken!




vrijdag 11 januari 2013

Mens en medemens

Hoi iedereen

Ik wil gewoon eventjes melden dat mijn stiefzus 'Valérie Verougstraete' werkt voor het Rode Kruis van Canada. Ze is gestationeerd in Haïti, ze helpt er om het land opnieuw op te bouwen na de aardbevingen in 2010. Ze heeft een hele boeiende job waarbij ze veel contacten heeft met de lokale mensen. Ze heeft er al verschillende periodes gezeten (Om de zoveel maand komt ze naar huis voor een paar weken). Volgende week komt ze naar huis, dan kan ze alles in geuren en kleuren vertellen.

De vrouw in het midden is Valérie.


Groetjes

Jeremy

Mens en zingeving

Ik heb de PKG-schaal ingevuld. Ik kan het resultaat niet goed verwoorden. Ik weet niet wat ik moet denken van mezelf. Kan iemand me helpen?

woensdag 9 januari 2013

Kerstproject school

Op vrijdag 21 december was er een kerstproject voor de studenten van werkplekleren. Deze 'viering' ging door in een kerk in Kortrijk. Er werden liederen gezongen onder leiding van de docent van muziek. We zaten ook samen met de werkplekgroep. We kregen de opdracht om oudere mensen te bezoeken. We moesten een babbeltje slaan met de meneer of mevrouw die we moesten bezoeken. Ik ging samen met Fayza en Tabitha naar een vrouw van 76 jaar. Ze was heel tevreden met ons bezoek. Ik vond het een gezellige babbel. De vrouw vertelde ons over haar leven (ze heeft 5 kinderen, 10 kleinkinderen en 3 achterkleinkinderen). Ze vertelde ons dat ze zeker niet eenzaam is omdat haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen vaak op bezoek komen. Ik vond het heel leuk om op bezoek te gaan bij iemand die ik niet ken. Ik voelde dat de vrouw het apprecieerde, dat gaf me een goed gevoel. Toen we terug in kerk kwamen waren er nog een paar leerlingen die voorlazen. Daarna plaatsten we met alle leerlingen nog een kaarsje vooraan in de kerk. Op het einde van de viering kregen we allemaal een koek en warme chocolade melk. Het was een aangename, warme namiddag. Zeker voor herhaling vatbaar!

Jeremy

maandag 7 januari 2013

Mens en natuur

Uiteenzetting van professor Tim Jackson



Professor Tim Jackson haalt aan dat we te vaak bezig zijn met de groeiende economie en dat we te weinig bezig met de natuur. De natuur is er erg aan toe. De politieke leiders in de wereld doen hier te weinig aan. Ze zijn enkel bezig met de economie van hun land. Ze willen beter doen dan de andere grote landen om zo hun positie in de wereld te verbeteren en hun macht uit te breiden. We blijven maar stoffen uit de grond halen zoals olie, zonder erbij na te denken dat op een dag alle bronnen uitgeput zijn. We moeten voorzichtig omspringen met alle grondstoffen omdat er niet voor eeuwig in de grond zitten. Wij als mens willen altijd meer en meer, we hebben een enorme drang om te kopen! We houden te weinig rekening met het milieu en de natuur. We moeten minder materialistisch leven, we moeten een meer eenvoudig bestaan hebben want anders gaat onze wereld kapot. Jackson hoopt dat alles goed komt. Hij leeft vanuit een goede portie hoop. Hij noemt nadelen op van de groeiende economieën: het omhakken van de regenwouden, het lozen van olie in de zee, toename van natuurrampen. Om de wereld te helpen en te redden moet er niet 1 verandering maar verschillende veranderingen gebeuren. We moeten eerst en vooral naar onszelf kijken en onze eigen ecologische voetafdruk. Iedere mens die in luxe leeft moet wat minderen. Samen minderen betekent al een grote stap vooruit. Wij leven op de nek van de mensen die arm zijn in Afrika, Azië, Zuid-Amerika... Door ons decadent gedrag zitten zij met de miserie, want het is in die continenten dat de opwarming van de aarde het meest toeslaat (oogsten die mislukten door droogte of overvloedige regen, natuurrampen...). We moeten dringend iets doen! DRINGEND!

Mens en natuur

Hoe groen ben ik?


Ik hou enorm van de natuur. Mijn ecologische voetafdruk ligt onder dat van de gemiddelde Belg. Mijn ecologische voetafdruk bedraagt 6,2 hectare, de voetafdruk van de gemiddelde belg bedraagt 8 hectare. Als belg doe ik het goed! Ik zit wel ver boven het gemiddelde van een Afrikaan en juist boven het gemiddelde van een Duitser! Elke inwoner van de planeet aarde heeft recht op 1,8 hectare. Daar zit ik dus ver boven. Als we les hebben in Kortrijk probeer ik zoveel mogelijk met de bus te komen. Als ik naar de werkplekschool moet in Aalbeke ga ik altijd met de wagen omdat het een slechte busverbinding is. Ik ga 3 dagen per week met de auto naar de voetbal dus ik heb regelmatig de auto nodig. Als ik op vakantie ga neem ik de trein, de wagen of het vliegtuig. Dit hangt af van de bestemming, meestal neem ik de wagen (naar Oostenrijk). Ik weet dat dit veel verbruikt maar anders geraak je niet ter plaatse. Ik ga ieder jaar naar Oostenrijk voor de prachtige natuur, om tot rust te komen. Mijn attitude is groen, mijn gedrag iets minder. Ik denk heel vaak aan het milieu: thuis sorteer ik, hebben we een grote tuin met veel bomen, doe ik het licht niet onnodig aan... Voor mij is ecologisch zijn het moeilijkst als we op vakantie gaan: het transport is niet goed voor het milieu. Eenmaal ik in de natuur ben kom ik volledig tot rust, voor mij zijn de vakanties in Oostenrijk in de bergen de beste vakanties die ik al gehad heb. Die prachtige natuur, de vriendelijke mensen... Dat is leven! Ik ben een vleeseter, vleeseters hebben een grotere ecologische voetafdruk. Ik weet dat ik dit niet kan veranderen omdat ik te graag vlees eet. Ik rijd graag met de wagen, daarom kom ik al makkelijker met de wagen naar school. Ik kan in de toekomst mezelf verplichten om de bus te nemen naar school, zo ben ik iets beter voor het milieu.

Mens en lijden

Is er leven na de dood?


Ik denk het wel. Ik ben er van overtuigd dat er iets moet zijn na de dood, ik weet wel niet wat. Soms zit ik er mee dat als ik dood ben ik in een grote, lege, zwarte ruimte zit. Zonder iets. Ik hoop dat er iets is in de vorm van ander leven. Na de dood van mijn papa ben ik er soms mee bezig waar hij zit. Ik hoop dat we in de vorm van een dier terugkeren op aarde. Ik denk dat mensen meer moeten nadenken over het leven na de dood. Ik denk dat mensen daar te weinig bij stilstaan. Ik weet van mezelf dat ik schrik heb om te sterven. Het idee dat er niets meer is maakt me bang.